BR 38 er et kendt tysk damplokomotiv som under 2. Verdenskrig kørte enhedstog i Danmark. Tre blev efterladt af tyskerne efter befrielsen. De blev istandsat på centralværkstedet i København og fik Litra T med numrene 297 til 299.

De blev sat i drift i Jylland og blev stationeret i Aarhus, senere Frederikshavn. De blev brugt til ca. 1956, hvor de blev taget ud af drift eller brugt som reserve. T 297 kom til Hovedbanegården i København og blev brugt til togopvarmningsmaskine til ca. 1970. T 298 og T 299 endte på opstillingssporet. Den ene af maskinerne var reserveret Jernbanemuseet, men tilstanden var for dårlig og derfor var der ingen af maskinerne der overlevede skærerbrænderen. 

I 1:87 har Marklin fremstillet både 298 og 299. Marklin 5747 alias 38 1803 i spor 1 (1:32) er købt på en eBay auktion. Da den er bygget til jævnstrøm med universalmotor, skal der en del ændringer til for at få den digitaliseret.

Siden her beskriver hvordan. Min motivation er, at jeg godt kunne tænke mig et "rigtigt" spor 1 damplokomotiv, men vil ikke ofre 19.000 - 21.000 kr for et nyt. Jeg var så heldig at slippe med 356 € på auktionen. Dertil kommer dekoder og permanent magnet til motorombygning, samt diverse LEDer osv. Så ialt ender det på 4500 - 5000 kr. Det er selvfølgelig mange penge, men set i forhold til nyprisen egentligt ok.

 

Første operation er at ombygge motoren fra universalmotor til DC motor. Heldigvis laver ESU en permanent magnet som passer. ESU51965. Da selve rotordelen ikke udskiftes, betyder det at lokomotivet kommer til få en højere hastighed ved langsom kørsel. Det er selvfølgelig en privat sag. Man kan udskifte hele motorenheden. SB modelbau laver et motorsæt der passer, men det er rigtigt dyrt, ca 250 €.

Ombygningen er begyndt fra BR 38 til T299.
Der mangler snenæser og litreringer.
Maskine får en Faulhaber motor fra SB modelbau.
Pop ventilere er fra Tikøb.

T299 set fra fronten. Nummerplade er fra Freja modeltog. Versionen af maskinen er som den så ud i 1948. Den havde en Olielampe samt røgskærme.

T 299 ved Centralværksted i København 1948. Copyright med tilladelse fra Erik V. Pedersen

Status 180727: T 299 på Skaaningbro trinbræt, fronten

T 299 skråt fra siden.

T 299 på Centralværkstedet. Tak til Stefan Dresler, copyright M. Olsen

Status 180727: T299 set fra siden på Skaaningbro trinbræt

T 299 fra siden. Tak til Stefan Dresler, copyright EJH

SB modelbau motor installeret

Skaaningbro med T maskinen